Działanie termostatu

Sprawny termostat to podstawa!

System chłodzenia jest jednym z ważniejszych systemów w nowoczesnym samochodzie. Zapewnia optymalną temperaturę pracy silnika i przez to wpływa na zużycie paliwa. Decyduje ponadto o komforcie cieplnym wewnątrz pojazdu. Właściwie działający układ chłodzenia sprawia, że prowadzenie samochodu może być przyjemnością niezależnie od zewnętrznej temperatury. Odpowiedzialnym za sterowanie temperaturą w układzie chłodzenia jest termostat.
W nie nagrzanym silniku, przy zamkniętym termostacie płyn chłodzący przepływa tylko przez blok cylindrów w tzw. małym obiegu. Temperatura szybko wzrasta i w krótkim czasie osiąga wartość optymalną dla danego rodzaju silnika. Wówczas otwiera się termostat, który sterując przepływem płynu chłodzącego przez chłodnicę zapewnia utrzymanie pożądanej temperatury przez cały czas pracy silnika.

A – temp. początku otwarcia
B – temp. pełnego otwarcia
C – skok początku otwarcia
D – maksymalny skok zaworu

O jakości termostatu świadczy przebieg jego charakterystyki. Produkowane przez nas czujniki wyróżniają się krótkim czasem zadziałania (stromą charakterystyką). To oznacza, że termostaty osiągają maksymalny skok w stosunkowo krótkim czasie, a tym samym szybko reagują na zmieniające się warunki pracy silnika. Osiągnięcie tak wysokich parametrów było możliwe dzięki wieloletnim próbom i bogatemu doświadczeniu, a także zastosowaniu do produkcji najwyższej jakości wosków i substancji uszlachetniających.

Producenci silników zalecają wymianę termostatu po 2 latach eksploatacji lub po przejechaniu 50 tys. km.